mandag 14. september 2009

Kaffe og morfin til frokost...

Dette er én av de dagene, eller det vil si - det har vært mange slike dager nå. Jeg begynner å bli skikkelig sliten av det, smertene er intense - men utmattelsen er tross alt ikke så overveldende. Det kan virke som om de to hovedtilstandene veksler, utmattelse og smertehelvete kommer sjelden samtidig. De avløser hverandre, men det ender jo opp med at jeg aldri er bra da. Når smertene slipper taket, så er det utmattelsen som tar over. Men kanskje er det logisk, mange dager med intense smerter gjør noe med kroppen og jeg blir sliten av det... Og slik går no dagan!

Samtidig har jeg blitt veldig flink til å aktivisere meg det jeg klarer. Etter at jeg ble ufør har jeg blitt veldig bevisst på å holde meg i den lille akitivteten jeg klarer. I sykmeldings- og attføringsperiodene har jeg bare gått å ventet på "det som skal skje etterpå", og dermed hatt en tendens til å bli sittende og vente. Etter at jeg fikk stadfestet uføreperiode, har jeg skjønt at dette blir langvarig, og for at jeg ikke skal "flyge på veggen" (som vi sier på lænning) må jeg bare ta meg til noe. Blir en masse lette aktiviteter i hjemmet, samt en tur på biblioteket i ny og ned. Ned til Dokka for å shoppe en genser eller noe annet nytt til meg og Sara, bokkafé på Biblioteket (retter en stor takk til biblioteket som kan aktivisere meg leeenge på leting etter gode bøker).

Koret er også ekstremt viktig for meg. Det er en aktivitet jeg klarer å delta på hver eneste uke, i tillegg til at jeg selv føler, og også får tilbakemeldinger på at jeg mestrer (med tanke på sangstemme)... Utover høsten er jeg og Marianne med på kurset som jeg skrev om i et annet blogginnlegg, i tillegg tråler jeg aviser og nettet for å finne andre interessante aktiviteter å delta på; først er det bokkveld med Helene Uri og Linn T. Sunne på Klinkenberghaugen og senere i høst er det Bokbad og konsert med Jo Nesbø i Søndre Land. Gleder meg masse til det, og satser på tre signerte bøker til samlingen min:-)

Nå har jeg satt på en vaskemaskin og har også noe ferdig liggende fra helgen - noe maling blir det ikke på meg i dag (pusser opp stua, Jarle måtte bygge flere bokhyller til meg;-)). Men litt skal jeg da klare i dag også. Stemme må jeg også gjøre:-)

Ønsker alle lesere en god dag - dét skal jeg ha, selv om formen ikke er den beste...

1 kommentar:

  1. Hei, Jeg ser at du sliter med smerter og fibromyalgi. Jeg har kommet over noen produkter som kan hjelpe til med å minske smertene, og i noen tilfeller så forsvinner smertene helt.

    Det er 2 produkter som klassifiseres som kosttilskudd, og er utviklet for å øke blodsirkulasjonen i kroppen. Dette er naturlige produkter, og har ingen bivirkninger bortsett fra at du får mere overskudd :-) Disse 2 produktene har vist seg å ha en meget god effekt på mennesker som sliter med FM.

    Jeg har en venninne som har slitt med fibromyalgi i 15-20 år, og har de siste 2 årene vært helt sykmeldt. Hun har gått på stor doser smertestillende piller daglig.

    Hun begynte å ta disse 2 produktene i August 2009, samtidig som hun skulle begynne å jobbe igjen. Kort fortalt så gikk det mindre enn en uke så var hun helt smertefri, og har vært det siden. Hun har fått masse overskudd, og en helt ny livskvalitet.

    Hvis du synes dette høres interesant ut, så kan jeg sende deg informasjon om dette, og jeg kan også formidle kontakt med min venninne, slik at du kan få spørre om det du vil.

    Med vennlig hilsen
    Per Ivar

    Du kan kontakte meg på pih@epost.no
    el. mob 90094204

    SvarSlett