torsdag 8. januar 2009

Om fibromyalgi

  • FM kan være genetisk
  • Smerten er reell og den har både perifere og sentrale komponenter
  • Signalstoffet Substans P i ryggmargen hos FM-pasienter er 2-3 ganger høyere enn normalt. Dette medfører en generell forsterkning av smerteimpulser.
  • Signalstoffet Serotonin i ryggmargsvæsken hos FM-pasienter er lavere enn normalt og det er også lavere døgnutskilling i urinen. Serotonin bidrar til å regulere stemningsleiet.
  • FM-pasienter frarøves den dypeste nattesøvnen der kroppens anabole kapasitet er høyest. Denne fasen sikrer kroppens restaureringsevne og følelsen av å være uthvilt.
  • FM-pasienter har avvikende stresshormonproduksjon samt lav veksthormonkonsentrasjon.
  • Veksthormon er viktig for kroppens reparasjonsevne og tilskudd har vist seg å dempe FM-smerten.

Det er noe usikkert om disse forandringene kun skyldes en primær organisk svikt eller om det også er p.g.a. pasientens vedvarende stressnivå, sviktende serotoninproduksjon eller forhøyede nivåer av Substans P.

Personer med FM skårer høyere på kronisk stress og belastning enn andre smertepasienter. Stess regnes som en av de utløsende faktorer.

1 kommentar:

  1. Har hatt fibromyalgidiagnose i 10år, 1år sykemeldt, og så begynte jeg å jobbe igjen. Først litt, så litt mer, og så jobbet jeg 100% i ca 3 år. Sluttet i jobben min for ca 1 år siden, etter en massiv stressdepresjon. Er i dag arbeidsledig, for jeg kvier meg til å gå igjennom navsystemet igjen. Har ikke alle symptomer, men i det siste året er det konsentrasjon og hukommelse som svikter mest. Søvn, og tretthet, og egentlig den manglende forståelse i hverdagen og av leger. Tenk hvor deilig å få beholde samme lege i alle år! Jeg er på min 4 lege nå. Må nå manne meg opp igjen for å gå igjennom alt en gang til. Stå på der ute, håper dere møter litt forsåelse på veien:)

    SvarSlett