onsdag 7. januar 2009

Symptomer på fibromyalgi

Fibromyalgi er en sammensatt og komplisert sykdom. Per i dag klassifiseres den under de revmatiske sykdommene, men mye tyder på at den er nevrologisk. Det forskes mer og mer på sykdommen, så jeg håper at vi får noen svar snart.

Her kommer symptomslista for sykdommen, den viser litt hvor stor innvirkning den har på livene til oss som rammes:
  • Smerte: dyp, intens, verkende, sviende og/eller brennende
  • Stivhet: ofte verst om morgenen
  • Barometri: forverring ved værskifte
  • Indre frost
  • Hodepine
  • Nummenhet og hovenhetsfølelse: gjerne hender og føtter
  • Synsforstyrrelser
  • Fordøyelsesproblemer og irritabel tykktarm
  • Forverring ved fysisk aktivitet
  • Forverring ved fysisk og psykisk stress
  • Tretthet, utmattelse og overfølsomhet
  • Søvnproblemer, oppstykket søvn
  • Depresjon, angst, opplevelse av å ha "klump" i halsen
  • Glemsomhet, konsentrasjonsvansker, finner ikke ord
  • Øresus og munntørrhet
  • Svimmelhet og kvalme
  • Hyppig vannlatning

5 kommentarer:

  1. Hei Rita! Jeg er overrasket over at FM gir SÅ mange symptomer som du beskriver. Jeg har også den diagnosen, men har heldigvis ikke så veldig mye verk til daglig, bare hvis jeg overdriver aktiviteter. Jeg er derimot plaget med "tungt" hode, kontinuerlig svimmelhet, øresus og mage/tarm problemer og en forferdelig energiløshet/utmattelse! Har tenkt tanken på om dette kan være kronisk utmattelse (ME) og ikke FM jeg lider av. Forferdelig at det ikke er noen behandling for slike plagsomme sykdommer fom FM og ME, og jeg føler virkelig med deg i din vonde hverdag. Det er tøft å leve når en ikke klarer å henge med liksom, uff. Ser at det skal være et innslag om FM i morgen på TV2 God Morgen Norge. Det skal jeg få med meg. Jeg klarer ikke jobbe pga svimmelheten/utmattelsen og mitt høyeste ønske er å komme ut av dette kanskje med LP kurs??? Lykke til videre, og det var en flott blogg du har her :)

    SvarSlett
  2. Hei..jeg er en dame på 47 år - fikk et lite barn for 2 år siden og er alenemor.. har slitt veldig med smerter- utmatthet m.m- og fått vite av legen at når blodprøvene ikke viser noe..så kan eg ikke utredes videre av fibromyalgi. Men dette stemmer ikke- vet jeg. Så sier legen min at fibromyalgi gir ingen rettigheter el øknomiske fradrag?? stemmer det. vh Trine

    SvarSlett
  3. For all del....ligg unna LP kurs !
    Det er en bløff og mange blir rett og slett verre !

    SvarSlett
  4. ÅÅh jeg blir så sint på dine vegne anonym dame på 47. Jeg gikk mange år uten diagnose og gikk til slutt til privat reumatolig på soria moria klinikken. Nå tilhører jeg et fellesskap og føler meg ikke så alene. Facebook har mange støttegrupper. Jeg anbefaler deg å ta skjeen i engen hånd og få utredning. Lykke til.. Fin blogg forresten:) hilsen veronica

    SvarSlett
  5. Lurer på om jeg skulle vært diagnostisert med dette for lenge siden. Har de fleste av symptomene, og de er bare blitt verre med alderen. Takk for informasjonen.

    SvarSlett